Pakkasten sukuseura ry:n ja Salo-Miehikkälän kyläläisten järjestämä Kyläpäivä Salo-Miehikkälän seurantalolla 10.6.2023

Pakkasten sukuseuran ja Salo-Miehikkälän kyläläisten järjestämille kyläpäiville osallistui yli 80 henkeä ja tapahtuma veti puoleensa varsin monia Pakkasia kyläläisten lisäksi. Tilaisuus saatiin viettää hyvin helteisissä kesäisissä merkeissä. Pakkasilla on pitkä historia kylän asukkaina, jota on dokumentoitu monipuolisesti. Ensimmäiset maininnat Miehikkälän Pakkasista Packain sukunimellä ovat 1550-luvulta ja v. 1650–1680 Pyterlahdella on ollut Albrekt Ritterin säteritilan tilanhoitajana Matti Pakkanen. Miehikkälän Pakkaset ovat olleet aktiivisia myös sukuseuran toiminnassa ja tulleet mukaan sukuneuvostoon v.1998. Miehikkälän Pakkasen sukukirja on julkaistu samana vuonna 1998 ja Jukka Pakkanen on kirjoittanut kylän historiasta kirjan ”Tarinoita kylästä – Salo-Miehikkälän historiaa ja elämää”. Löytyi kylältä meille nimetty oma tiekin.

Kylän seurantalon pihalle oli pystytetty katos osallistujien ruokailua ja sukuseuran sekä kyläläisten tuotteiden myyntipöytiä varten. Järjestäjät olivat kattaneet osallistujille runsaan lounaspöydän. Tilaisuudessa oli kylätapahtuman mukaista ohjelmaa, jonka juontajana toimi Hannu Kokkala. Sukuseuran pj Raimo Pakkanen ja Salonpoikien pj Minna Karhu pitivät tilaisuuden alussa omat puheenvuoronsa. Kuten perinteisiin kuuluu, haitarin soittoa oli runsaasti ja sitä esittivät Ilpo Ristola ja Merja Maaskola. Väillä laulettiin yhdessä Nina Pakkasen ja Hannun johdolla. Ilpo ja Hannu esittivät myös omat soolonsa. Pentti Seuri piti mielenkiintoisen esityksen sukututkimuksesta ja hauskoja tarinoita kylältä kertoivat Raimo Rautamies ja Reetta Notkola. Ohjelman lopuksi Vesa Maaskola esitteli kylän Harrastekeskusta.

Tapahtuma oli hyvin onnistunut ja kiitos siitä kuuluu kaikille järjestelyihin osallistuneille sukuseuralaisille ja kyläläisille.